W związku z nagminnym myleniem nomenklatury i znaczeń w przeróżnych periodykach i artykułach na temat dress codu w biznesie, spróbuję to usystematyzować i uporządkować. Pomyłki zapewne wynikają z stąd że, ten sam kod ubioru ma różne nazwy a do tego jest jeszcze miękka granica między jednym a drugim i łatwo się w tym wszystkim zaplątać.
Pominę stricte formalne kody ubiorów typu white tie (frak, suknia balowa) i black tie (smoking, koktajlowa sukienka) i skupię się na tych biznesowych.
Kod biznesowy formalny, business attire, business formal ale z racji tego że nie jest tak elegancki i kategoryczny jak white czy black tie nazywany też dla zmyłki informal.
Najbardziej usztywniony i sformalizowany ze wszystkich . Po kilku latach odejścia od tego stylu znów powraca jako silna tendencja nie tylko w środowiskach prawniczych czy finansowychPanowie; obowiązkowy garnitur. Dopuszczalne kolory, antracyt, granat, ciemne odcienie szarości, ew.ciemny brąz. W sytuacjach szczególnie formalnych czerń. Jasne,gładkie koszule, biały, ecru, pastelowe odcienie niebieskiego, cytrynowy. Kołnierzyk sztywny, krój dowolny, ale kołnierzyk tzw. button down, zapinany na guziki jest niedopuszczalny. Obowiązkowy jest krawat. Wskazane drobne wzory, skośne pasy, gładkie, albo fakturowe. Obowiązują klasyczne skórzane czarne, ew wiśniowe półbuty typu Oxford czy Derby. Po za zegarkiem i obrączką ew sygnetem(jeżeli uzasadnione jest noszenie takowego w przeciwnym wypadkujest to tandetne i niestosowne), nie dopuszczalne są inne ozdoby. Styl mocno oficjalny. Zdecydowanie obowiązuje w polityce, korporacyjnych firmach prawniczych, consultingowych i finansowych.Stosowany również w dyplomacji oraz wszelkich okolicznościach oficjalnych przyjęć rautów,spotkań gdy jednoznacznie nie obowiązuje black tie.Dla Pań, standardowym uniformem jest kostium czyli garsonka lub komplet żakiet + spodnie. Zestaw ze spódnicą uważa się za bardziej formalny. Ważny jest rodzaj tkaniny powinna być doskonałej jakości gładka albo z dyskretnym wzorem (prążki) jeżeli fakturowa to również dyskretna. Kostiumy zdobione, z marszczeniami, ozdobnymi kołnierzykami, aplikacjami itd. nie mieszczą się w tej kategorii. Pod żakiet obowiązują jasne proste bluzki, proste topy lub koszule. Należy unikać bluzek obficie zdobionych, z wyraźnym deseniem, z nadrukami, błyszczących. Obowiązkowe zakrywające palce czółenka na średnim obcasie od 4-8cm. Od obowiązku noszenia pończoch czy rajstop coraz częściej są odstępstwa. Biżuteria dopuszczalna dyskretna i dość oszczędnie. Obowiązują stonowane kolory podobnie jak w przypadku mężczyzn.Zgodnie z zasadami za niestosowne uważa się długie rozpuszczone włosy.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
ten blog to niezwykle rzadki przykład (na polskich www) indywidualnego i nieodtwórczego pisania o dobrym stylu w ubiorze. Na 99% stron polskich www można przeczytać te same komunały, aż mdli. A tu - aż miło poczytać. Na polskim rynku księgarskim doskwiera brak ciekawych pozycji, więc taki blog jest na wagę złota :-)
OdpowiedzUsuńGratuluję autorowi!
Arek
Jest mi niezmiernie miło, dziękuję za dodatkową motywację )
OdpowiedzUsuńDziękuję za ten blog, właśnie muszę się ubrać na rozmowę w stylu business i szukałam wskazówek. Wreszcie coś konkretengo. Dzięki
OdpowiedzUsuńBlog bardzo fajny- ale ja mam jeszcze inny przypadek- na zaproszeniu jest napisane:
OdpowiedzUsuńDress code: Business formal (dark suit, tie / cocktail dress – no tuxedo)
- co by znaczyło że Panowie mają nie być w smokingach , ale ciemnych ubraniach - czyli strój formalny biznesowy- a panie dla odmiany suknie kotailowe z innego stylu?
No i nie wiem czy suknia długa czy krótka?
Nie wiem jak to rozumieć, może mi podpowiesz.
pzdr
Ania
Krótka !!!!!
OdpowiedzUsuńdzięki :)
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny opis!!! Thank's
OdpowiedzUsuń